|

خیز جسورانه وزارت صمت برای تولید گوشی تلفن

دولت در لایحه بودجه امسال ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از تولید گوشی‌های هوشمند داخلی در نظر گرفته است.

خیز جسورانه وزارت صمت برای تولید گوشی تلفن

دولت در لایحه بودجه امسال ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از تولید گوشی‌های هوشمند داخلی در نظر گرفته است. 

حمایت وزارت صمت از تولید گوشی تلفن همراه در داخل اگر به درستی و دقیق اجرایی شود، می‌تواند یک تحول تکنولوژیک در حوزه الکترونیک را به دنبال داشته باشد؛ تحولی که برای بسیاری از دانش آموختگان الکترونیک، صنایع و کامپیوتر فرصت شغلی ایجاد می‌کند و البته زنجیره‌ای از صنایع و خدمات مکمل نظیر بسته‎‌بندی، تبلیغات و خدمات پس از فروش را پویا کند.

ورود زیرساخت‌های این صنعت به کشور می‌تواند فرصت مناسبی باشد تا سرمایه‌گذاران بتوانند بخشی از زنجیره تولید گوشی در جهان را تامین کنند و از این مسیر علاوه بر اشتغالزایی، سود قابل توجهی نیز بدست آورند.

بر اساس آمار منتشر شده تاکنون ۱۳ شرکت خصوصی برای احداث خط تولید خود در این منطقه به آنها مراجعه کردند که از این تعداد دو مجموعه به بهره‌برداری رسیده‌ و پیش‌بینی این است که تا پایان سال ۱۴۰۲ حداقل یک میلیون گوشی تولید شود که یک سوم آن گوشی هوشمند و باقی به صورت دکمه‌ای خواهد بود. ناگفته نماند ابتکار عمل وزارت صمت در تولید گوشی تلفن همراه تمرکز زدایی از پایتخت است به نحوی که در حال حاضر مهمترین کارخانه فعال تولید گوشی تلفن همراه در هرمزگان فعالیت دارد.

سالیانه بیش از سه میلیارد دلار صرف واردات ۱۰ تا ۱۴ میلیون دستگاه گوشی می‌شود اما این امکان برای ما وجود دارد که بتوان تولیداتی در این بخش داشته باشیم و البته لازم است که این تولیدات در فضای رقابتی انجام شود تا محصول بهتر و متناسب با سلیقه مردم تولید و عرضه شود.

پیش از این تمرکز تولیدکنندگان موبایل بیشتر بر تولید موبایل‌های دکمه‌ای بوده است؛ تا جایی که اخیرا ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مقرر کرده دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری گزارشی از برنامه‌های سال ۱۴۰۳ از جمله جلوگیری از واردات گوشی تلفن همراه دکمه‌ای را در ستاد ارائه کند.

تولید گوشی تلفن همراه داخلی در ابتدای راه است و نمی‌توان انتظار داشت در ابتدای امر بتواند با رقبای سرسخت و سرمایه‌داری جهانی رقابت کند اما می‌توان امید داشت این گوشی تلفن در بازارهای منطقه نفوذ کند و سهمی از این بازارها بدست آورد.

مدیران این مجموعه‌ها امیدوار هستند بتوانند با ساخت گوشی همراه در داخل کشور بتوانند گوشی‌‎هایی با قیمت زیر صددلار را به بازار عرضه کنند. صاحب‌نظران معتقدند چنانچه مدیران این شرکت‌ها بتوانند به درستی تحقیقات بازار را شناسایی کنند و خلا‌های این بازار را شناسایی کنند کسب درصد معقولی از بازار منطقه دور از انتظار نخواهد بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها