|

چگونه گواهی انحصار وراثت بگیریم؟

چگونه گواهی انحصار وراثت بگیریم؟ بررسی هزینه روند اداری و مدارک مورد نیاز در شورای حل اختلاف + مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت با کمک وکیل

چگونه گواهی انحصار وراثت بگیریم؟

ممکن است شما نیز نگران ارث بردن و نحوه گرفتن گواهی انحصار وراثت باشید. از تقسیم اموال وراث تا فروش آن، اخذ گواهی از طریق مراجع قانونی برای شخص ضروری است. پس از فوت متوفی، املاک او فروخته یا به وراث منتقل می شود. این عمل بدون مدیریت و فرآیندهای قانونی امکان پذیر نیست. پس از مطالعه این مقاله متوجه خواهید شد که چگونه گواهی انحصار وراثت بگیریم و با این اطلاعات می توانید به راحتی برای تقسیم ارث اقدام کنید.

مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت

برای بررسی این که چگونه گواهی انحصار وراثت بگیریم، پس از فوت هر شخص، اداره ثبت احوال فوت را در رایانه ثبت می کند و سپس شناسنامه متوفی باطل و گواهی فوت صادر می شود. وراث متوفی باید با این مدارک برای تقسیم اموال به شورای حل اختلاف آخرین محل سکونت متوفی مراجعه و فرم مخصوص انحصار وراثت (درخواست صدور گواهی انحصار وراثت) را پر کنند. لازم به ذکر است که وراث برای اخذ وراثت نیازی به اقدام ندارند، اما سایر ذی نفعان مانند طلبکاران متوفی می توانند برای صدور وراثت به هیئت حل اختلاف مراجعه کنند.

مرحله اول: اثبات وراثت فرد

اولین قدم برای اثبات اینکه یک شخص از وراث متوفی است، اخذ گواهی انحصار وراثت است. گواهی محدودیت وراثت در واقع یک سند قانونی است که در آن تمام وراث به طور دقیق مشخص شده اند. در این گواهی سهم الارث هر یک از ورثه نیز مشخص می شود. برای درخواست کلیه مناصب دولتی داشتن گواهی انحصار وراثت الزامی است و بدون این گواهی متقاضی نمی تواند ثابت کند که جزو وراث متوفی است.

مرحله دوم: آشنایی با انواع گواهی های انحصار وراثت

این موضوع که چگونه گواهی انحصار وراثت بگیریم به دو قسمت محدود و نامحدود تقسیم می شود. در صورتی که ارزش کل املاک کمتر از 2 میلیون تومان باشد، گرفتن سند انحصار وراثت محدود کافی است. در صورتی که متوفی اموال منقول و غیرمنقول زیادی داشته باشد، باید گواهی حصر وراثت نامحدود گرفته شود.

هزینه دریافت این دو گواهی یکسان است. تنها تفاوت این است که آزاد کردن آن ها زمان می برد. برای سند غیر محدود، دادگاه در روزنامه آگهی می دهد که یک نفر اعتراض کند، بیاید و خود را وارث معرفی کند. اما در صورت عدم اعتراض تا 1 ماه پس از انتشار آگهی، گواهی صادر خواهد شد. برای دریافت گواهی محدود وراثت نیازی به چاپ در روزنامه نیست.

چگونه گواهی انحصار وراثت بگیریم

مدارک مورد نیاز جهت صدور گواهی انحصار وراثت

  • گواهی فوت متوفی
  • سوگندنامه یا استشهادیه دفتر اسناد رسمی
  • شناسنامه متوفی
  • وصیت نامه متوفی (در صورت وجود)
  • قرارداد یا کپی آن
  • شناسنامه و مدارک شناسایی وراث

برای این که متوجه شوید چگونه گواهی انحصار وراثت بگیریم و برای انحصار وراثت کجا برویم در تهران و برخی استان ها از طریق سامانه درخواست گواهی فوت به صورت آنلاین می توان گواهی فوت صادر کرد.

اگر تاریخ فوت متوفی قبل از سال 95 باشد، پرداخت مالیات بر ارث نیز الزامی است. یعنی وراث باید مالیات بر ارث دارایی متوفی را از طریق تماس با اداره مالیات و الصاق اسناد به حساب ها پرداخت کنند. اگر تاریخ فوت بعد از سال 95 باشد، برای درخواست گواهی حصر وراثت نیازی به تسویه حساب نیست.

چگونه با استشهادیه محضری گواهی انحصار وراثت بگیریم؟

برای تعیین وراث باید فرم مخصوصی را در یکی از دفاتر وکالت یا دفتر اسناد رسمی تکمیل کرد. این فرم نیاز به امضای 3 شاهد دارد. در واقع باید ثابت کنید چه کسی واقعا ارث می برد. اداره ثبت، فرم را تایید می کند. فرم فوق استشهادیه نامیده می شود.

اگر برای شما هم سوال شده که هزینه این که گواهی انحصار وراثت بگیریم چقدر است باید بگوییم که قیمت دریافت این گواهی حدود 200 هزار تومان است که باید در ادارات یا دفتر خدمات قضایی پرداخت شود. درج آگهی در روزنامه رایگان است و هزینه ای ندارد.

روند اداری چگونگی دریافت انحصار وراثت

ابتدا مدارکی را که در قسمت بالا ذکر کردیم آماده کنید. کمیته حل اختلاف پس از درخواست گواهی انحصار وراثت به مدت یک ماه پس از درج آگهی در روزنامه گواهی صادر می کند. توجه داشته باشید که کمیته حل اختلاف که وظیفه صدور گواهی را بر عهده دارد، کمیته ای است که در محدوده ی آخرین اقامتگاه متوفی است.

در این مراحل بررسی چگونه گواهی انحصار وراثت بگیریم یکی از وراث ممکن است در خارج از کشور زندگی کند یا به هر دلیلی همکاری نکند. در واقع در برخی موارد ممکن است به اسناد تولد یا هویت یک یا چند ورثه دسترسی نداشته باشیم. در این صورت حتی اگر فقط یکی از وراث تقاضای صدور گواهی محدودیت وراثت را داشته باشد، شورای حل اختلاف استعلامات لازم را از اداره ثبت احوال انجام می دهد. بنابراین زمان کار بدون مشکل می تواند کمی بیشتر باشد.

چگونه گواهی انحصار وراثت بگیریم

جریمه دیرکرد تاخیر در گرفتن گواهی

بر اساس قانون جدید مربوط به این موضوع که چگونه گواهی انحصار وراثت بگیریم، هیچ تحریم رسمی برای دیرکرد وجود ندارد. اما در صورتی که ورثه دارای حق انحصار وراثت باشند و مالیات بر ارث را ظرف یک سال از تاریخ فوت نپردازد، هزینه دفن و دیون متوفی از شمول معافیت خارج می شود. اگر تاریخ فوت مربوط به سال 94 یا قبل از آن باشد، ذینفع از تاریخ فوت 6 ماه فرصت دارد اظهارنامه مالیات بر ارث را ارائه کند. پس از این مهلت، 10 درصد از مالیات بدهی جریمه می شوند.

اگر یکی از وراث بدون اطلاع سایر وراث سند انحصار بگیرد چه باید کرد؟

در صورت عدم اطلاع از دفتر هیئت حل اختلاف صادرکننده و شماره پرونده، ابتدا با هیات حل اختلاف مرکزی تماس بگیرید تا از شعبه صادرکننده مطلع شوید. سپس با مراجعه به واحد صادرکننده و مشاهده گواهی صادره، در صورتی که نام شما در بین وراث نبود، باید اعتراض خود را در همان اداره ثبت نمایید.

توجه داشته باشید که برای حل مسائل مربوط به این موضوع که چگونه گواهی انحصار وراثت بگیریم فقط می توان وکالت صادر کرد. در واقع، وکالت فقط می تواند به ورثه یا وکیل دیگری داده شود. به عنوان مثال، وراث نمی توانند در این مورد وکالت دوستان، بستگان و آشنایان خود را داشته باشند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها